روزوهفته احسان ونیکوکاری
 
كانون فرهنگي تربيتي طلوع افوس
 
 
پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 8:41 ::  نويسنده : اصغر کیخائی

در هفته نيكوكاري و در آستانه سال نو، چه بسيار كساني كه خواسته و ناخواسته به فراموشي سپرده مي شوند خانواده هايي كه صورت به سيلي سرخ كرده و كسي را از درد دروني آنها خبری نیست.

شاید دیگر گفتن از شرایط نامناسب اقتصادی مردم در ماه های اخیر تکراری شده باشد؛ تکراری ناخوشایند که احتمالا آنچنان شنوایی نیز از طیف مسئول و مدیر ندارد، اما کیست که نداند مردم بلنداندیشه این کهن بوم و بر هرگاه که روزگار بر آنان سخت گرفته است، سخت یکدیگر را در بر گرفته و درد دیگری را مرهم شده اند.

اگر به تاکید دین بوده و گر به اقتضای طبیعت انسانی، در باور تابناک مردم ایران زمین دستگیری از مظلوم و و گره گشایی از مشکل محروم، همواره امري واجب بوده و هر كس هر آنچه در توان دارد براي كاهش آلام اقوام دور و نزديك، همسايه و نيازمندي كه مي شناسد و يا شايد فقط احوال او را شنيده باشد، به كار مي بندد.

نيكو منشاني كه آواي شگرف نوازنده يتيمان؛ مولاي متقيان را كه مي گويد حسن الجوار يعمر الديار و يزيد في الاعمار را به گوش جان شنيده اند و حق همسايه را نيكو مي دارند.

همسايه اي كه بسياري از ما هر صبح و شام تنها سلامش مي گوييم و او نيز به عليكي بسنده مي كند و ما غافل از درد دروني او نمي دانيم كه آن دود دوشين برآمده از خانه او، از آتش اجاق نبوده چرا كه "کانچه بر روزن او می گذرد، دود دل است".
شاید در کنار ما بسیاری از این صورت به سیلی سرخ کرده ها باشد که نه نهادی از آنان حمابت می کند و نه صدایی از آنان بر می آید؛ به درد خود می سوزند و می سازند.

بیایید در این هفته که به نام احسان و نیکوکاری نامگذاری شده در کنار کمک به مددجویان و محرومان و مستضعفان از طریق نهادهای مرتبط، یادی هم از خانواده های غیرمددجویی کنیم که به هر دلیلی سهمی از خوان گسترده حمایت از محرومین ندارند، خانواده هایی که با رسیدن بهار نه تنها خوشدل نمی شوند بلکه غم سنگین نداری و آبروداری جسم و جانشان را از درون تهی می کند.

يقينا حفظ کرامت انسانی مهمتر از كمك و مقدم بر همه چیز است؛ لازم نيست براي آنكه اندكي از درد ناداري همسايه اي را درمان شويم، به درد شرمندگي دچارش كرده و او را وامدار نگاه خويش كنيم.

هر كسي با اندكي تدبير بهترين راه حسن همجواري و حق همسايگي را مي يابد؛ بياييم در اين روزهايي كه روزگار از لحاظ شرايط مالي و اقتصادي بر ما سخت گرفته و در اين وانفسا آنان كه نحيف تر بودند لاجرم در برابر مشكلات كمر خم كردند، درد يكديگر را درمان شويم و كاري كنيم تا در اين نوبهار همه خوشدل باشند.

اگر چه سعدي عليه الرحمه هفت قرن پيش گفته كه"بار محنت خود به كه بار منت خلق"، اما شايد لطفي پنهان و احساني تنها در راه آن محسن بزرگ هستي، بدون اينكه منتي بر كسي گذارد، محنت خانواده اي را بكاهد.

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







اجرای گروه سرود کانون طلوع در مراسم راهپیمایی 22بهمن 1398 حضور فعال اعضای انجمنهای کانون طلوع در مراسم راهپیمایی22بهمن98 اعزام تیم کاراته دختران کانون طلوع به مسابقات غرب استان بهمن ماه1398 آذین بندی کانون طلوع به مناسبت ایام الله دهه فجر1398 دهه فجر 1398 مبارک باد. برنامه های دهه فجر1398 کارگاه تراش سنگهای قیمتی پنجمین جلسه انجمن ادبی چشمه ساران کانون طلوع شهر افوس غبار روبی گلزار شهدا با حضور دانش اموزان کانون به مناسبت هفته بسیج دانش اموزی حضور فعال اعضا انجمنهای کانون طلوع در مراسم13ابان98واجرای گروه سرود کانون همایش پیاده روی و کوهگشت ایروبیک کانون طلوع با حضور هیئت کوهنوردی برگزاری زیارت عاشورا به مناسبت اربعین حسینی با همکاری آموزشگاه شهید اشرفی همایش پیاده روی به مناسبت هفته تربیت بدنی همایش دوچرخه سواری به مناسبت هفته دفاع مقدس برپایی سفره سلامت ویژه پیش دبستانی گل نرجس تاریخ1/8/98 شهادت امام حسن(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. رحلت پیامبر(ص) بر عموم شیعیان تسلیت باد. آغاز دهه ی محرم و شهادت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع)بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد عید غدیر خم مبارک کلاس تابستان 98 ولادت امام رضا (ع) بر عموم شیعیان مبارک باد. شهادت امام جعفر صادق (ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. جشن افتتاحیه کلاسهای کانون تابستان 98 برنامه ی کلاسهای تابستان 98 عید سعید فطر پیشاپیش بر عموم مسلمانان جهان مبارکباد. رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد روز جهانی قدس مبارکباد
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگي تربيتي و آدرس kafoos.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان